Bienvenid@ a este bosque nebuloso. Disfruta de tu estancia.

Bienvenid@ a este bosque nebuloso. Disfruta de tu estancia.

lunes, 13 de septiembre de 2010

En memòria de Marujito(CAT/CAST)

per Mònica Valls Brau



Jo sempre he sigut una noia molt patidora per les persones i animals
que ho passen malament. Algunes coses m’han afectat més
que a la resta de persones, però no cal ser molt sensible per patir quan
un animal ho passa malament; hi ha molta gent que no és conscient
d’aquesta situació, ja sigui per ignorància o per crueltat.

Quan era petita anava a jugar a casa d’uns veïns que tenien un camp
ras molt gran. Els nostres jocs eren partits de futbol, indis i cowboys,
construir cases de cartró o fusta.
Jo sempre estava allà, em passava tot el dia jugant amb ells, ja que la
seva mare em cuidava mentre els meus pares treballaven.
Un dia d’agost a la tarda em van venir a buscar per anar als correbous.
Jo era una nena innocent que no sabia res i vaig accedir-hi. Vam
anar tota la colla de veïns a una plaça de fusta que aviat es va convertir,
per a mi, en un infern.
La primera impressió va ser com un circ, tota la gent allà asseguda
esperant una actuació. Em van asseure amb un entrepà i va començar la
funció. Va sortir una vaqueta i va començar a córrer tota espantada per
la plaça, vaig veure que la gent li tirava unes pedres enormes i la vaqueta
es tornava cada vegada més boja. Em va semblar que allò no era gaire
normal, la gent es posava davant i l’espantaven, mentre que aplaudien
i cridaven: «Oleeeeeeee».
Bé, vaig pensar que la vaqueta potser no patia tant. L’endemà vaig
tornar de nou a l’espectacle, aquest cop de nit. Hi havia una novetat
respecte al dia anterior: al mig de la plaça hi havia una caixa de ferro
enorme. A dins es movia un brau que pesava més de 800 quilos. No
tenia ni idea de quina classe d’actuació es tractava, només veia molts
homes aguantant una corda que sortia d’un forat de la caixa; de cop,
obren la caixa i surt el brau saltant i fent cops a l’aire. El van estirar amb
la corda i, després de lligar-lo a uns pals de fusta, li van posar uns ferros
a les banyes amb forma de ela. Llavors li van encendre foc a la punta de
les banyes i van tallar les cordes que el lligaven als pals, d’aquesta manera
el brau va quedar deslligat amb ferros al cap i foc que l’envoltava.
La gent corria al seu voltant; naturalment, l’animal embogia sense remei,
espurnes de foc queien sobre els seus ulls. Un dels participants en
l’espectacle li va llençar una capa que, a l’encendre’s, cremava el pobre
animal. Malgrat la meva edat, no donava crèdit al que veien els meus
ulls. Finalment, van anar a buscar una mica d’aigua i el van tornar a
tancar. Vaig enfilar-me a la seva presó; el brau estava ple de cremades
i ferides, espantat en un racó, i jo no era capaç d’entendre per què la
gent feia aquelles coses, vaig començar a plorar. La gent em deia: «No
ploris, tonta, que ells hi estan acostumats», per mi no tenien cap sentit
aquestes paraules. Com els podia agradar torturar un ésser viu? No volia
veure mai més una cosa així i em vaig jurar que mai hi tornaria.
Va anar passant el temps i un dia vaig anar a jugar, com sempre, a
casa dels veïns, i jugaven a un joc nou.
— Vols jugar? —em van dir—. Juguem a braus...
— Com jugueu? —vaig respondre.
Llavors va sortir del magatzem un dels nens amb unes banyes de
brau, unes banyes que eren reals! Mentre un agafava les banyes, l’altre
amb un capell el torejava... No vaig voler jugar i vaig marxar a casa, i
mentre marxava sentia que deien: «Tonta, tens por, tens por...».
Vaig estar una temps sense anar a jugar, no m’agradava aquella mena
de joc utilitzant unes banyes d’un brau torturat.
Un dia la mare d’aquests nens va venir a casa meva i em va dir:
— Tenim un animalet nou, vine a veure’l, a tu que t’agraden tant.
Vaig anar amb ella, tenien un plaça casolana però molt gran, al mig
hi havia un brau petitet menjant herba. Els vaig preguntar als pares
com era que tenien un brau i em van dir que als nens els agradava molt,
que se’l quedaven ells perquè els propietaris anteriors no el podien tenir.
En aquells moments em va semblar bé, ja que a l’animal li donaven
un lloc amb espai i estaria ben alimentat...
De nom li van posar Marujito. Em feien molta gràcia aquest nom i
l’animal en si, perquè era petit i no m’atacava. Cada dia l’anava a veure,
es deixava acariciar mentre em mirava amb cara tendra, hi havia dies
que els nens el torejaven i això no m’agradava gens perquè el Marujito
era molt bo. Per compensar-lo, cada dia li donava mostres d’afecte.
L’animal sabia a qui estar agraït, quan ells hi anaven s’apartava; en canvi,
quan hi anava jo venia tot content. Em va fer adonar de com sentia
el Marujito, com una persona. Quan veia els nens que el torejaven la
seva mirada reflectia angúnia; per contra, amb mi estava tranquil. Per a
mi aquest animal era una autèntic amic.
Els dies anaven passant i Marujito es feia molt alt i robust. Jo estava
contenta perquè ell sempre em rebia amb bona intenció.
Un dia estava a casa fent els deures i va venir la veïna propietària del
Marujito. Aquell dia encara no havia anat a veure’l, em vaig aixecar de
la cadira per saludar-la i abans d’arribar a la porta vaig sentir que li deia
a la meva mare:
— Avui ha vingut el botxí i ja ha a matat el Marujito, d’allà en
sortirà molta carn... —explicant amb tot luxe de detalls la matança.
Em vaig quedar escoltant petrificada, havien tingut el Marujito per
criar-lo i matar-lo, només per menjar la seva carn... Vaig sortir on estava
ella.
— És cert el que acabes de dir? O fas broma? —vaig preguntar.
— Nena, Marujito ha estat criat per menjar, això es la cadena de la
vida...
Vaig començar a córrer cap a casa de la veïna per veure si era cert,
entrant a la seva placeta el cridava però ell no sortia. De sobte, en un
racó al terra vaig veure un bassal de sang, era cert, Marujito estava
mort. De genolls em vaig posar a plorar desesperada.
Aquest va ser un cop molt fort, vaig estar molt disgustada durant
molt temps. Ningú entenia el meu enuig. Per a mi era una tragèdia
però ningú entenia que aquest sentiment el causés la mort d’un brau.
Un mes després, per sopar la meva mare va fer estofat amb patates.
Fins llavors la carn ja no m’agradava gaire, me la menjava per obligació.
Aquell dia em disgustava especialment perquè tenia molt de nervi i em
feia angúnia.
— No en vull, d’aquesta carn, té molt nervi —vaig dir a ma mare.
— Nena, aquesta carn és bona per força, és la del brau que van criar
els veïns... S’alimentava amb aliments naturals.
Se’m van posar els ulls com a plats! Vaig escopir la carn ràpidament,
mentre cridava que no podia ser, havia de ser un malson.
Després d’haver agafat estima a un animal, de veure’l cada dia i
passar bons moments amb ell, de cop el maten i me’l menjo sense ser
conscient que era el Marujito. Tot això va ser massa per a mi
He crescut en un poble de tradicions cruels com matar conills al
carrer davant de tota la gent, treure la pell a animals vius, fer matances
de porc com a espectacle, caceres, atrapar aus amb adhesius als arbres,
maltractar braus, gossos i gats del carrer...
He patit molt amb tot això, i ara estic defensant tot el que de petita
no podia, lluitant per l’animalisme. Hi ha coses que de vegades ens
derroten, com la política, però seguim fent tot el que podem; algú ha
d’estar amb ells i mai abandonar-los.
L’explotació animal ha sigut cada cop més cruel.
Jo, a dia d’avui i des de fa quasi tres anys, sóc vegetariana, per raons
morals i ètiques, perquè al meu voltant he vist coses que el meu cor no
podia resistir.
També em repugnen i odio les tradicions taurines celebrades a tot
arreu d’Espanya.
No comprenc com es pot tenir el valor i la sang freda de matar un
animal.
L’home ha fet de la terra un infern per als animals.
-------------------------------------------------------------------------------
por Mònica Valls Brau 

Yo siempre he sido una chica muy sufridora por las personas y animales que lo pasan mal. Algunas cosas me han afectado más que al resto de personas, pero no hace falta ser muy sensible por sufrir cuando un animal lo pasa mal; hay mucha gente que no es consciente de esta situación, ya sea por ignorancia o por crueldad. Cuando era pequeña iba a jugar a casa de unos vecinos que tenían un campo muy grande. Nuestros juegos eran partidos de fútbol, indios y vaqueros, construir casas de cartón o madera. Yo siempre estaba allí, me pasaba todo el día jugando con ellos, puesto que su madre me cuidaba mientras mis padres trabajaban. Un día de agosto por la tarde me vinieron a buscar por ir a los correbous. Yo era una niña inocente que no sabía nada y voy acceder. fuimos toda la pandilla de vecinos a una plaza de madera que pronto se convirtió, para mí, en un infierno. La primera impresión fue como un circo, toda la gente allí sentada esperando una actuación. Me sentaron con un bocadillo y empezó la función salió una vaquita y empezó a correr asustada por la plaza, vi que la gente le echaba unas piedras enormes y la vaquita se volvía cada vez más loca. Me pareció que aquello no era demasiado normal, la gente se ponía delante y la asustaban, mientras que aplaudían y gritaban: «Oleeeeeeee». Bien, pensé que la vaquita quizás no sufría tanto. al día siguiente volví de nuevo al espectáculo, esta vez por la noche. había una novedad respecto al día anterior: en medio de la plaza había una caja de hierro enorme. Adentro se movía un toro que pesaba más de 800 kilos. No tenía ni idea de qué clase de actuación se trataba, sólo veía muchos hombres aguantando una cuerda que salía de un agujero de la caja; de repente, abren la caja y sale el toro saltando y dando golpes al aire. Lo estiraron con la cuerda y, tras atarlo a unos palos de madera, le pusieron unos hierros a los cuernos con forma de ele. Entonces le encendieron fuego a la punta de los cuernos y cortaron las cuerdas que lo ataban a los palos, de esta manera el toro quedó desatado con hierros en la cabeza y fuego que le rodeaba. La gente corría a su alrededor; naturalmente, el animal enloquecía sin remedio, chispas de fuego caían sobre sus ojos. Uno de los participantes en el espectáculo le tiró una capa que, al encenderse, quemaba el pobre animal. Pese a mi edad, no daba crédito a lo que veían mis ojos. Finalmente, fueron a buscar algo de agua y lo volvieron a cerrar. Me subí a su prisión; el toro estaba pleno de quemaduras y heridas, asustado en un rincón, y yo no era capaz de entender por qué la gente hacía aquellas cosas, empecé a llorar. La gente me decía: «No llores, tonta, que ellos están acostumbrados», para mí no tenían ningún sentido estas palabras. Como les podía gustar torturar a un ser vivo? No quería ver nunca jamás una cosa así y me juré que nunca volvería. fue pasando el tiempo y un día fui a jugar, como siempre, a casa de los vecinos, y jugaban a un juego nuevo. — Quieres jugar? —me dijeron—. Jugamos a toros... — Como jugáis? —respondí. Entonces salió del almacén uno de los niños con unos cuernos de toro unos cuernos que eran reales! Mientras uno cogía los cuernos, el otro con un gorro lo toreaba... No quise jugar y marché a casa, y mientras marchaba sentía que decían: «Tonta, tienes miedo, tienes miedo...». estuve un tiempo sin ir a jugar, no me gustaba aquella clase de juego utilizando unos cuernos de un toro torturado. Un día la madre de estos niños vino a casa mía y me dijo: — Tenemos un animalito nuevo, ven a verlo, a ti que te gustan tanto. fui con ella, tenían un corral casero pero muy grande, en medio había un toro pequeñito comiendo hierba. Les pregunté a los padres como era que tenían un toro y me dijeron que a los niños les gustaba mucho, que se lo quedaban ellos porque los propietarios anteriores no lo podían tener. En aquellos momentos me pareció bien, puesto que al animal le daban un lugar con espacio y estaría bien alimentado... De nombre le pusieron Marujito. Me hacían mucha gracia este nombre y el animal en sí, porque era pequeño y no me atacaba. Cada día lo iba a ver, se dejaba acariciar mientras me miraba con cara tierna, había días que los niños lo toreaban y esto no me gustaba nada porque Marujito era muy bueno. Por compensarlo, cada día le daba muestras de afecto. el animal sabía a quien estar agradecido, cuando ellos iban se apartaba; en cambio, cuando iba yo venía contento. Me hizo darme cuenta de como sentía Marujito, como una persona. Cuando veía los niños que lo toreaban su mirada reflejaba congoja; por el contrario, conmigo estaba tranquilo. Para mí este animal era una auténtico amigo. Los días iban pasando y Marujito se hacía muy alto y robusto. Yo estaba contenta porque él siempre me recibía con buena intención. Un día estaba en casa haciendo los deberes y vino la vecina propietaria de Marujito. Aquel día todavía no había ido a verlo, me levanté de la silla por saludarla y antes de llegar a la puerta sentí que le decía a mi madre: — Hoy ha venido el verdugo y ya ha matado a Marujito, de allí saldrá mucha carne... —explicando con todo lujo de detalles la matanza. Me quedé escuchando petrificada, habían tenido Marujito para criarlo y matarlo, sólo por comer su carne... salí dónde estaba ella. — Es cierto el que acabas de decir? O es broma? —pregunté. — Niña, Marujito ha sido criado por comida, esto es la cadena de la vida .. empecé a correr hacia casa de la vecina por ver si era cierto, entrante a su placita le gritaba pero él no salía. De pronto, en un rincón al tierra vi un charco de sangre, era cierto, Marujito estaba muerto. De rodillas me puse a llorar desesperada. Este fue un golpe muy fuerte, estuve muy disgustada durante mucho tiempo. Nadie entendía mi enojo. Para mí era una tragedia pero nadie entendía que este sentimiento lo causara la muerte de un toro. Un mes después, para cenar mi madre hizo estofado con patatas. Hasta entonces la carne ya no me gustaba demasiado, me la comía por obligación. Aquel día me disgustaba especialmente porque tenía mucho nervio y me hacía congoja. — No quiero, de esta carne, tiene mucho nervio —dije a mi madre. — Niña, esta carne es buena por narices, es la del toro que criaron los vecinos... Se alimentaba con alimentos naturales. Se me pusieron los ojos como platos! escupí la carne rápidamente, mientras gritaba que no podía ser, debía ser una pesadilla. Después de haber cogido aprecio a un animal, de verle cada día y pasar buenos momentos con él, de repente lo matan y me lo como sin ser consciente de que era Marujito. Todo esto fue demasiado para mí He crecido en un pueblo de tradiciones crueles como matar conejos a la calle ante toda la gente, sacar la piel a animales vivos, hacer matanzas de cerdo como espectáculo, cacerías, atrapar aves con pegatinas en los árboles, maltratar toros, perros y gatos de a pie... He sufrido mucho con todo esto, y ahora estoy defendiendo todo lo que de pequeña no podía, luchando por la liberación animal. Hay cosas que a veces nos derrotan, como la política, pero seguimos haciendo todo lo que podamos; alguien tiene que estar con ellos y nunca abandonarlos. La explotación animal ha sido cada vez más cruel. Yo, a día de hoy y desde hace casi tres años, soy vegetariana, por razones morales y éticas, porque a mi alrededor he visto cosas que mi corazón no podía resistir. También me repugnan y odio las tradiciones taurinas celebradas en todas partes de España. No comprendo como se puede tener el valor y la sangre fría de matar un animal. el hombre ha hecho de la tierra un infierno para los animales.

No hay comentarios: